5 praktische tips tegen stress

Stress…

Het maakt je hoofd moe en zorgt voor allerlei negatieve emoties.
Maar er gebeurt nog veel meer in je hoofd en lichaam. Wat jij merkt van stress, is maar een fractie van wat er allemaal in je lichaam gebeurt. Stress begint in je hoofd, in je Hypothalamus om precies te zijn. Neurowetenschapper Erik Scherder heeft daar veel meer kaas van gegeten dan ik. Dus als je meer wilt weten over het ontstaan van stress, kijk dan vooral even zijn 7 minuten durende college video,
Ik geef je in dit artikel wel een paar handige tips van Erik Schreder hoe je stress kunt verminderen. 

Stress is nou eenmaal voor de meeste mensen onvermijdelijk. Dus we geven je vooral tips hoe je met stress kunt omgaan in je dagelijkse leven. Deze tips hebben een positief effect op je brein, daar waar de stress ontstaat.

1. luister Muziek

Dr. Erik Scherder zweert erbij. Zijn nieuwe boek draait zelfs compleet over muziek. Het ontspant, het inspireert, het regenereert je brein.

Muziek-luisteren-werk-

2. move that ass

Bewegen is een wondermiddel voor je brein. Dus doe het tegenovergestelde van nietsdoen, wat je misschien eerder verwacht als hulpmiddel tegen stress. Ook over het effect van bewegen schreef de neurowetenschapper boek.

3. Leer nieuwe dingen

Blijf niet stil blijven zitten wanneer je mentaal vermoeid bent, maar zoek  nieuwe uitdagingen op en leer nieuwe dingen. Het aanleren en verwerken van nieuwe vaardigheden heeft namelijk een ontzettend ontstressend effect.

4. Slaap

Misschien een inkoppertje, maar daarom niet minder belangrijk! Slaap! Slapen is ook tegen stress een wondermiddeltje. Dus doe het genoeg, op tijd en goed. Zelfs een powernapje in de middag is al goed!

Powernap-

5. Doe een ding tegelijk

Iets dat je echt niet moet doen, is multitasken. Dat werkt namelijk juist stress-bevorderend. Probeer in je planning dus vooral zoveel mogelijk taken één voor één op te pakken.

“Stress is het verschil tussen wat je wil en wat je kan.”

Boodschappelijstje tegen stress

Jouw anti stress boodschappenlijstje:

  • luister muziek,
  • beweeg,
  • leer,
  • slaap
  • en doe 1 ding tegelijk.

Zo simpel is het.  En volgens Erik Scherder zeer doeltreffend. Ze helpen beter dan een week op een tropisch eiland op je strandlaken liggen en helemaal niets doen.
Het handige aan deze tips is dat je ze simpel kan toepassen. Je kunt immers altijd je Spotify playlistje opzetten of besluiten om even een rondje te gaan wandelen.

Dus: Zet een relaxt muziekje op als je je things to do lijstje maakt voor je werk. Ga ‘s avonds een rondje (hard)lopen of naar de sportschool. En ga nu toch eindelijk die cursus ukelele spelen volgen. En braaf om 23:00u naar bed. Die volgende Netflix aflevering komt volgende keer wel.

Wil je deze tips en het ontstaan van stress nog eens terugkijken? We delen hieronder de video met je:

Heb jij nog tips die voor jou goed helpen tegen stress? Geef ze vooral door in de reacties!

Lees ook eens: http://www.mindbrouwerij.nl/help-mijn-brein-zit-vol/.

 

Janneke Koninkx - De Mindbrouwerij

Janneke Koninkx | De Mindbrouwerij

1 thought on “5 praktische tips tegen stress

  1. Erik Beantwoorden

    Mooi dat sommige dingen eigenlijk zo simpel kunnen zijn…
    Vissen zijn trouwens ook goed tegen stress… 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.