De scheetjes-techniek voor gevoelens

De afgelopen weken zat ik (Janneke) in een lastige situatie. Ik kreeg in mijn privéleven wat dingen voor mijn kiezen en merkte dat mijn hoofd daardoor gelijk vol met allerlei gedachten zat, voornamelijk negatief. Ik voelde me down, intens verdrietig en voelde het verdriet zelfs fysiek in mijn lichaam. Auchh..
Ik merkte dat mijn eerste neiging was om vooral weg te gaan van deze gevoelens en gedachten. Ik wilde het niet voelen en denken, dus wilde ervan weg vluchten. Mijn telefoon, Netflix, zelfs druk gaan poetsen in huis..alles was beter dan het te voelen.

 

Weg drukken

Niet zo gek dat ik mijn emoties wilde weg drukken en bedekken, er was immers niets leuks aan. Maar ik merkte dat ik er eigenlijk alleen maar onrustiger van werd. Uren scrollen op Facebook en 3 Tony Chocolonely repen loste mijn problemen en emoties niet op. Sterker nog, alles wat ik probeerde te onderdrukken, kwam op een ander moment weer naar boven en vaak nog sterker dan daarvoor. Uiteraard vooral als ik in bed lag…

 

Wijze woorden van Jan

Ik moest denken aan Jan Geurtz die zegt dat je niet tegen je gevoelens en gedachtes in verzet hoeft te gaan. Dat als deze er mogen zijn, het dan ruimte krijgt en vanzelf oplost. Ook als je wel voor die reep chocolade en andere afleiding kiest, hoef je dat vervolgens niet nog eens af te straffen. Daarvoor geldt: Geeft niets, mag best, laat mij maar even’. Kortom, Jan wil vooral dat je wat liever voor jezelf bent. Want als je jouw emoties en zelfs je bijbehorende afleidingsmanoeuvres er laat zijn,  worden ze vanzelf minder worden en lossen ze uiteindelijk vanzelf op..

 

scheetjes-techniek

Zie het als een stinkend scheetje. Als je die laat in het toilet met de deur dicht, blijft de geur lang hangen en heb je er ‘last’ van. Terwijl als je het scheetje laat in een grote ruimte, verdwijnt de geur vrijwel direct.
Nou laat ik dat maar eens proberen dan…niet het scheetje, maar het principe erachter. Ik paste de ‘scheetjes-techniek’ toe. Ik vluchtte niet meer weg van mijn gevoelens door op alle mogelijke manieren afleiding te zoeken, maar liet het op me afkomen, zonder direct afleiding te zoeken. Best confronterend. Want het blijft nog steeds niet leuk om verdrietig te zijn. Maar toch voelde het ook wel fijn. Lief zijn voor mezelf vind ik niet makkelijk, maar is juist zo belangrijk als het niet goed gaat. Anders maak ik het dubbel zo moeilijk voor mezelf.scheetjeAlles op papier

Voor mij hielp het ook om mijn gedachten en gevoelens op te schrijven. Ik begon gewoon maar alles op te schrijven wat mij te binnen schoot. En ook daar kwamen de emoties weer. Dikke tranen. Maar het gaf ook inzicht. Ik merkte waar ‘de pijn’ zat en door verder te schrijven ontdekte ik ook waar die pijn vandaan kwam. Het was een ‘oude pijn’ uit mijn jeugd die opnieuw was ingedrukt. Ik besefte dat het korstje van een oude wond weer open was gegaan en het oude verdriet weer boven kwam. Ahhh kijk eens aan. Door dat te herkennen voelde ik gelijk wat meer ruimte ontstaan in mijn hoofd en werd de emotie langzaam minder pijnlijk.

 

Lief zijn voor beginners

Dat lief zijn voor mezelf en mijn emoties er laten zijn, had dus direct effect. Wauw wat fijn dat ‘lief zijn voor beginners’. Een ander voordeel is dat je er niet misselijk van wordt zoals na een hele reep Tony ;-).
Laat ik dat eens vaker proberen en wie weet wordt het ooit vanzelfsprekend. Dat ik dit persoonlijke verhaal nu opschrijf en deel helpt mij ook weer. Daardoor maak ik het wat zachter voor mezelf. Ik hoop dat als jij jezelf hierin herkent, jij ook eens heel voorzichtig, met een reep chocolade in de aanslag als back-up, probeert naar je gevoelens en gedachten te kijken, zonder deze te veroordelen of weg te drukken. Ik gun het je!

Janneke Koninkx - De Mindbrouwerij

Janneke Koninkx | De Mindbrouwerij

 

2 thoughts on “De scheetjes-techniek voor gevoelens

  1. Michèl Beantwoorden

    Wat mooi en persoonlijk, Janneke! Je kunt trots zijn op jezelf. Je bent het waard!

    Groetjes,

    Michèl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.