Hoe wij tests inzetten tijdens coaching

Tijdens onze coachingstrajecten maken we regelmatig gebruik van tests. Bij het woord ‘ test’ hebben sommige mensen een negatieve associatie. Dat snappen en herkennen wij zelf ook. Daarom geven we graag wat extra uitleg over hoe wij tests inzetten bij onze coachtrajecten.

Test biedt handvatten

Bij ons Loopbaanscan coachtraject starten de coach cliënten met het maken van een loopbaanscan, dat bestaat uit 4 tests. De werkwaardentest, competentietest, kerntyperingstest en beroepskeuzetest. In andere coachtrajecten kunnen we ook gebruik maken van losse tests zoals de beroepskeuzetest.
De tests van de Loopbaanscan is een snelle manier om inzicht te krijgen in wie jij bent, wat jij kunt en wat jij wilt. De resultaten van de tests zien wij als startpunt voor verdere verdieping tijdens de coachgesprekken. We zijn wel voorzichtig met het interpreteren van de resultaten. We willen vooral geen label op iemand plakken of mensen in een hokje plaatsen. Het biedt handvatten voor de vervolg gesprekken. We gebruiken vooral de info uit de rapporten waarvan wij denken dat dit waardevol is en gaan hier dieper op in. Altijd met als doel om de coachclient zo goed mogelijk inzicht en antwoord te geven op de coachvraag.

Professioneel 

De tests die wij gebruiken zijn ontwikkeld door professionele partijen die betrouwbare, genormeerde en valide psychologische tests ontwikkelen. Dat doen wij dus niet zelf, want daar ligt niet onze expertise. Wij nemen bijvoorbeeld de Loopbaanscan tests af via testingtalents.nl, van de makers van 123test BV, de grootste online speler op het gebied van Nederlandstalige loopbaan- en persoonlijkheidstests voor consumenten.
Ook goed om te weten. Wij maken de tests ook altijd zelf. Zodat we weten wat een coach cliënt te wachten staat bij het invullen. The proof of the pudding is in the eating.

Blijven ontwikkelen

Wij vinden het belangrijk dat wij onszelf ook voortdurend blijven ontwikkelen. Naast de coachopleiding die wij hebben gedaan, volgen we regelmatig trainingen, opleidingen en webinars om onze kennis te verbreden en verdiepen. Dat vinden we leuk, want ontwikkeling (blijven leren) is onze passie. Maar we vinden het als coaches ook belangrijk om te blijven investeren in onze kennis en kunde.
Momenteel volgen wij bijvoorbeeld beiden een training om ons te certificeren als DISC-trainer. Dit is een persoonlijkheidsanalyse, bij veel mensen bekend als het ‘ kleurenmodel’. Wij zien dit als een van de vele mogelijkheden om onze coachclienten meer inzicht te geven in zichzelf, zodat zij betere keuzes kunnen maken en stappen kunnen zetten.

Benieuwd?

Ben jij benieuwd naar hoe wij, eventueel met behulps van tests kunnen helpen? Wij denken uiteraard graag met je mee. Neem gerust vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.

Janneke Koninkx – Mindbrouwerij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.