Jouw waarden zijn belangrijk voor jouw Personal Brand

Een van onze favoriete workshops is de Personal Branding workshop: Brouw Je Brand.
Een van de onderdelen die we tijdens deze workshop behandelen zijn de kernwaarden. Waarom jouw waarden volgens ons een belangrijk onderdeel zijn van jouw Personal Brand leggen we hier uit. 

Echte connectie ontstaat op waarden niveau

Jouw waarden hebben invloed op jouw keuzes, gedrag en relaties. Of je nu een nieuwe baan zoekt, je netwerk uitbreidt of een samenwerking aangaat, mensen vinden elkaar vaak op het niveau van gedeelde waarden. Dit gebeurt meestal zonder dat we ons er bewust van zijn. Waarden zijn de onderliggende drijfveren die ons verbinden met mensen, bedrijven en organisaties waar we ons goed bij voelen. Ze zijn de basis van vertrouwen en samenwerking.

Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin je met iemand spreekt en je voelt direct een klik. Waarschijnlijk delen jullie bepaalde waarden. Deze ‘onzichtbare overeenstemming’ zorgt ervoor dat je je veilig voelt, dat de communicatie soepel verloopt, dat je elkaar beter begrijpt en dus een connectie voelt. En dat zijn belangrijke elementen bij personal branding.

Waarden en je omgeving

Een vraag die wij tijdens onze coaching vaak stellen is: sluit de omgeving waarin je je bevindt, bijvoorbeeld je werk, aan op jouw waarden?
Als jouw persoonlijke waarden niet overeenkomen met die van je werkomgeving, voel je dat. Je merkt dat ‘het wringt’ en dit kan leiden tot onvrede, stress of zelfs burn-out. 

Voorbeeld:
Stel je voor dat jij integriteit en eerlijkheid als belangrijke waarden hebt, maar werkt in een organisatie waar ethische normen regelmatig ter discussie staan en ze het niet zo nauw nemen met integriteit. Je zult dan merken dat het lastiger is om je volledig op je gemak te voelen, omdat jij je niet kunt vinden in datgene waar het bedrijf voor staat.

Het is daarom essentieel om je bewust te zijn van de waarden van de mensen en organisaties om je heen. Als deze waarden niet aansluiten bij die van jou, kan dit invloed hebben op hoe je je positioneert en ontwikkelt, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Het vinden van een omgeving die matcht met jouw kernwaarden helpt je niet alleen om je beter te voelen, maar versterkt ook jouw personal brand.

Waarden en Personal Branding

Waarden communiceren we meestal zonder deze uit te spreken. Maar zelfs als we ze niet expliciet benoemen, hebben ze een grote invloed op hoe anderen ons waarnemen en hoe we onze personal brand vormgeven. Jouw gedrag, keuzes en manier van communiceren laten zien wat voor jou belangrijk is en waar jij voor staat. Jouw waarden zijn daarmee belangrijk voor jouw Personal Brand.
Andersom werkt het ook: als jij je bewust bent van de waarden die je wilt uitdragen, kun je je personal brand gericht versterken. Met welke waardes wil ik mee geassocieerd worden? En welk gedrag, keuzes en communicatie past daar wel/niet bij?
Door bewust te kiezen voor zowel omgeving als relaties die aansluiten op jouw waarden, bouw je niet alleen aan je personal brand, maar ook aan een carrière en leven waarin je echt jezelf kunt zijn.Kortom, waarden zijn een onmisbaar fundament voor jouw personal branding. Ze sturen de manier waarop je je verbindt met anderen, bepalen de mate waarin je je op je plek voelt in je omgeving en beïnvloeden hoe anderen jou waarnemen.

Wil je meer te weten komen over jouw waarden en hoe je deze kunt inzetten voor een sterk en vooral authentiek personal brand? Neem dan gerust contact op. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Meer lezen over waardes? Lees hier over de link tussen waardes en interesses.

Je kunt ook spelenderwijs met jouw waarden aan de slag met het kernwaardenspel

Janneke Koninkx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.